O PROJEKCIE
Zapraszamy do udziału w siódmej edycji projektu „Zdrowo jem, więcej wiem” realizowanego przez Fundację Banku Ochrony Środowiska. Misja przywrócenia naszych dzieci do świata zdrowia, sprawności i pogody ducha to nasze i Państwa wspólne wyzwanie.
Spieszymy Państwu zakomunikować, iż w uznaniu dla wspólnego Państwa i naszego działania, Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda objęła projekt honorowym patronatem.
Zdobywając co roku nowe doświadczenia, staramy się wychodzić na wprost Państwa potrzebom i ulepszamy naszą ofertę. W tym momencie doskonale wpisuje się ona w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej. Nasz projekt ma charakter międzyszkolnej rywalizacji zespołowej. Uczy nie tylko pracy w grupie, ale przede wszystkim zmienia nawyki żywieniowe, edukuje, skłania do zmiany stylu życia. Poprzez uświadamianie Nauczycielom, Rodzicom oraz Dzieciom, jak ważne jest zdrowe odżywianie oraz aktywność sportowa, zmieniamy świadomość społeczną.
PROJEKT "ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM" TO:
- bogata oferta edukacyjna dla klas I-III szkół podstawowych,
- wieloaspektowy, spójny projekt doskonale wpisujący się w podstawy programowe Ministerstwa Edukacji Narodowej,
- rzetelna wiedza naukowa na temat zdrowego odżywiania i roli aktywności fizycznej podana w przystępny i nieszablonowy sposób – oprócz materiałów przygotowanych na lekcje oferujemy pogłębioną wiedzę, która nieustannie jest uzupełniana, zgromadzoną w portalu www.aktywniepozdrowie.pl w postaci ponad 400 artykułów,
- wiele wartościowych nagród – dla nauczycieli, dzieci oraz szkół – z najcenniejszą, naszym zdaniem, nagrodą „główną” dla wszystkich osób, które zaangażują się w ten projekt, jaką jest możliwość zmiany dotychczasowego stylu życia na zdrowszy i bardziej aktywny ruchowo.
GENEZA
Projekt powstał w odpowiedzi na coraz większy problem, jakim jest nadwaga i otyłość pojawiające się już wśród dzieci w wieku szkolnym, a nawet wcześniej. Nadmierną masę ciała obserwuje się u 18% chłopców i 14% dziewcząt. W ciągu ostatnich kilkunastu lat drastycznie zmienił się styl życia dzieci – spożywają one zbyt dużo wysokoenergetycznych pokarmów (chipsów, batonów, fast foodów, słodkich napojów gazowanych), a wolny czas spędzają przed komputerem lub telewizorem. W ciągu ostatnich 20 lat liczba dzieci dotkniętych otyłością lub nadwagą wzrosła trzykrotnie. Wiadomo jednak, że te zgubne w skutkach tendencje można odwrócić.
CELE
Głównym celem projektu jest zatem wykształcenie u dzieci postaw prozdrowotnych poprzez uczenie zasad zdrowego odżywiania oraz przekazywanie wiedzy na temat produktów służących zdrowiu i produktów dla zdrowia szkodliwych. Ważnym celem jest również uświadomienie związku pomiędzy żywieniem, a występowaniem wielu chorób i dolegliwości oraz podkreślenie roli codziennej aktywności fizycznej w profilaktyce zdrowotnej. Zamysłem twórców projektu jest także kształcenie rodziców jako osób, od których zależy całokształt stylu życia rodziny i przekonanie ich, że warto zadbać o zdrowe odżywianie i regularną aktywność fizyczną.
STRUKTURA
Cały projekt jest podzielony na trzy sezony – jesienny, zimowy i wiosenny. Każdy z tych etapów zbudowany jest wokół tematu przewodniego i stanowi logiczną całość oraz jest oparty na podobnej strukturze, której stałymi elementami są: zajęcia lekcyjne, konkursy, promocja zdobytej wiedzy i Forum dla Rodziców .
Do wszystkich lekcji opracowano szczegółowe scenariusze i potrzebne na zajęcia pomoce dydaktyczne – plansze, modele, prezentacje i in. – większość do pobrania ze strony projektu, tak aby w jak największym stopniu ułatwić nauczycielom realizację projektu. Pomocą mogą też służyć wszystkie materiały zamieszczone w zakładce Materiały.
Konkursy są tematycznie powiązane z zajęciami lekcyjnymi i ich celem jest m.in. utrwalenie wiadomości, pogłębianie zainteresowania uczniów zdrowym odżywianiem i stylem życia oraz rozwijanie kreatywności.
Wiedza o zdrowym stylu życia zdobyta podczas zajęć lekcyjnych i przeprowadzonych konkursów ma zostać rozpowszechniona wśród pozostałych uczniów w szkole. Wśród dzieci istnieje ogromna potrzeba zgłębienia wiedzy o prawidłowym żywieniu – prawie 54% uczniów chciałoby mieć większą wiedzę na ten temat .
Forum dla Rodziców to spotkania z rodzicami lub opiekunami, które odbędą się w trakcie wywiadówek. Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka – od ich wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania dzieci. Dzięki projektowi rodzice dzieci w wieku 6–9 lat otrzymają informacje o projekcie i przewidywanych działaniach oraz materiały na temat najważniejszych spraw związanych z żywieniem i aktywnością dzieci. Rolą rodziców jest pomoc dzieciom i wspieranie ich w realizacji zadań związanych z projektem.
ROLA NAUCZYCIELA
Dzięki projektowi nauczyciel będzie miał szansę podniesienia swoich kwalifikacji w zakresie edukacji związanej ze zdrowym i ekologicznym stylem życia. Nauczycieli wyposażymy w narzędzia umożliwiające pogłębienie wiedzy uczniów i ich rodzin na temat zasad prawidłowego żywienia i konieczności zwiększenia aktywności fizycznej. Nasze działania mają być pomocą w tworzeniu w szkole środowiska sprzyjającego zdrowemu i ekologicznemu żywieniu. Zadaniem nauczyciela będzie:
- przeprowadzenie lekcji, konkursów dla dzieci oraz promocji w szkole zgodnie z podanym scenariuszem i harmonogramem,
- poprowadzenie Forum dla Rodziców, czyli przenaczenie kilku minut wywiadówki na przekazanie przygotowanych informacji i ulotek,
- udokumentowanie i podsumowanie przeprowadzonych działań według podanych zasad.
REJESTRACJA
Na głównej stronie projektu znajduje się formularz rejestracyjny, który należy wypełnić, a następnie wydrukować. Wersja wydrukowana powinna zostać podpisana przez dyrektora szkoły. Następnie podpisany dokument należy zeskanować, a skan zarejestrować w systemie projektu. Podpisanie dokumentu oznacza akceptację REGULAMINU .
TERMINARZ
Projekt rozpoczyna się we wrześniu 2016 roku, a zakończy się we wrześniu 2017 roku.
Rejestracja do etapu jesiennego trwa do 3 października 2016 roku. Zespoły zgłoszone do jednego etapu nie muszą się zgłaszać do kolejnych etapów. Więcej informacji znajduje się w zakładce TERMINARZ .
ZADANIA KONKURSOWE
W etapie jesiennym i wiosennym nauczyciel musi zrealizować ze swoim zespołem konkursowym 2 bloki zadań o tematyce prozdrowotnej. W skład bloku zadaniowego wchodzą zajęcia lekcyjne, 1 lub 2 konkursy, promocja w szkole oraz forum zdrowia dla rodziców. Natomiast w etapie zimowym do zrealizowania jest jeden blok zadaniowy. W ramach realizacji każdego bloku zespół musi wypromować zdobytą wiedzę oraz podjęte działania wśród całej społeczności szkolnej. Dla każdej klasy przygotowane są plany zadań do realizacji w poszczególnych etapach.
Lekcje są specjalnie przygotowane dla uczniów zerówek i klas I-III szkół podstawowych. Podczas zajęć lekcyjnych realizowane są zagadnienia dotyczące zdrowego stylu życia, zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej. Lekcje są realizowane w formie krótkich pogadanek i dyskusji, doświadczeń i zabaw, które w prosty sposób przekazują i utrwalają wiedzę.
Konkursy są tematycznie powiązane z zajęciami lekcyjnymi i ich celem jest m.in. utrwalenie wiadomości, pogłębianie zainteresowania uczniów zdrowym odżywianiem i stylem życia oraz rozwijanie kreatywności. Celem konkursów jest też promowanie wiedzy o zdrowym stylu życia wśród pozostałych uczniów w szkole. Wśród dzieci istnieje ogromna potrzeba zgłębienia wiedzy o prawidłowym żywieniu – prawie 54 proc. uczniów chciałoby mieć większą wiedzę na ten temat.
Forum dla Rodziców to spotkania z rodzicami lub opiekunami, które odbędą się w trakcie wywiadówek. Rodzice są najważniejszymi osobami w życiu dziecka – od ich wiedzy i świadomości zależy sposób odżywiania dzieci. Dzięki programowi ok. 40 tys. rodziców dzieci w wieku 6–9 lat otrzyma informacje o programie i przewidywanych działaniach oraz materiały na temat najważniejszych spraw związanych z żywieniem i aktywnością dzieci. Rolą rodziców jest pomoc dzieciom i wspieranie ich w realizacji zadań związanych z programem.
Ostatnim elementem każdego bloku zadaniowego jest Promocja podjętych przez zespół działań w szkole. Celem promocji jest dotarcie do całej społeczności szkolnej (uczniów oraz pracowników szkół) i przekazanie jej wiedzy zdobytej podczas realizacji zadań konkursowych.
W zakładce PLAN ZADAŃ znajduje się dokładny wykaz zadań konkursowych, scenariusze do przeprowadzenia poszczególnych zajęć oraz wytyczne do raportów. W etapach jesiennym i wiosennym należy przesłać dwa raporty, a w zimowym jeden. Terminy przesyłania raportów podane są w zakładce TERMINARZ .
NAGRODY
Przewidziano liczne i cenne nagrody – dla nauczycieli, dzieci oraz szkół – przyznawane za każdy etap oraz Grand Prix po zakończeniu całego projektu. Na zwycięzców czeka sprzęt elektroniczny oraz inne nagrody rzeczowe o łącznej wartości 30 000 złotych.
Przesyłane przez nauczycieli sprawozdania będą oceniane i punktowane przez Komisję Konkursową, a wyniki publikowane na stronie projektu. Więcej informacji znajduje się w zakładce NAGRODY .
|