Udział w konkursie polega na przygotowaniu i przeprowadzeniu przez Zespoły Sąsiedzkie projektu aranżacji zieleni (mini-ogrodu) na zaniedbanym terenie w miejscu zamieszkania. Zanim Zespół zapozna się z Planem Działania prosimy o przeczytanie
Regulaminu, który określa zasady udziału w Konkursie. Znajdują się tam informacje dotyczące wymagań formalnych udziału w Projekcie, terminu dostarczenia projektów, kolejnych działań, itp.
ZADANIE 1 (maks. 60 pkt)
BUDOWA ZESPOŁU SĄSIEDZKIEGO
Pierwszym zadaniem konkursowym jest zbudowanie Zespołu z osób zainteresowanych zazielenieniem terenu wokół miejsca zamieszkania.
Zespół Sąsiedzki inicjuje projekt modernizacyjny, a w przyszłości będzie kierował pracami dotyczącymi aranżacji terenu w miejscu zamieszkania, jak również opiekował się stworzonym mini-ogrodem.
...czytaj więcej
Utworzenie Zespołu Sąsiedzkiego i przypisanie funkcji uczestnikom Zespoły Sąsiedzkie powinny składać się z min. 5 uczestników, chociaż sugerujemy zebranie większej liczby osób.
Zespół wybiera Lidera. Powinna nim zostać osoba, która ma zdolności przywódcze, a także dysponuje czasem, który może poświęcić na pracę społeczną przy realizacji Projektu. Administrator terenu, który (ze względów proceduralnych) musi zostać również członkiem Zespołu może pełnić funkcję Lidera, ale nie jet to warunek konieczny.
Proszę poszukać w swoim sąsiedztwie osób, które byłyby zainteresowane udziałem w Konkursie. Uczestników Zespołu należy dobierać pod kątem ich naturalnych umiejętności i pasji. W grupie powinny znaleźć się osoby, które mają różne predyspozycje, tak aby zbudowany Zespół miał jak największy potencjał. Trzeba zwrócić uwagę na zadania przed nim stojące – są to m.in. zagospodarowanie przestrzeni (więc dobrze byłoby dobrać osoby, które mogłyby fizycznie pomóc w pracach ogrodniczych czyli silny sąsiad!!!), zakupienie roślin (osoba z samochodem), utrzymywanie kontaktu z administratorem terenu, napisanie projektu (osoba, która sprawnie posługuje się komputerem i dobrze opisze działania podejmowane przez zespół), zachęcenie sąsiadów do współpracy (osoba towarzyska, lubiana w otoczeniu), itd.
Sprawy nowej aranżacji otoczenia oraz zmiany świadomości mieszkańców są zadaniem trudnym i odpowiedzialnym – dlatego też pomysłowość i zapał uczestników powinny być wsparte pomocą osób z doświadczeniem. Wszystkich powinna łączyć świadomość działania w kierunku stworzenia możliwości lepszego funkcjonowania w danym środowisku.
Zespół, który zawiązał się na początku będzie musiał wykonać najwięcej pracy związanej z rozruchem pomysłu, nawiązaniem kontaktu z administratorem, wykonaniem planu terenu oraz wstępnym przemyśleniem koncepcji przyszłego zagospodarowania terenu.
Poniżej zamieszczamy również tabelę, która prezentuje skład Zespołu Sąsiedzkiego oraz przykładowe funkcje członków Zespołu.
SKŁAD ZESPOŁU I PRZYPISANE FUNKCJE - przykładowa tabela Lp. | Imię i nazwisko | Funkcja w Zespole, przykładowe czynności |
1. | Jerzy Prymus | Lider Zespołu- Pozyskanie do projektu Administratora i utrzymywanie z nim stałego kontaktu - przekazywanie informacji na temat działań grupy;
- Poprowadzenie zebrania popularyzującego projekt "Zielona Ławeczka" wśród sąsiadów;
|
2. | Beata Kwiatkowska | Sekretarz Zespołu Sąsiedzkiego- Przygotowanie organizacyjne zebrania sąsiedzkiego - wyznaczenie miejsca, terminu i przebiegu spotkania;
- Przygotowanie ogłoszeń o zebraniu, rozwieszenie ich na klatkach;
Utrzymywanie kontaktu z Organizatorem - przygotowanie raportu i dokumentacji graficznej;Przygotowanie listy roślin i ustalenie cen;Zakup roślin; |
3. | Robert Sąsiedzki | Fotograf, prace biurowe - Pozyskiwanie sąsiadów do projektu;
- Przygotowanie dokumentacji fotograficznej;
- Przygotowanie projektu graficznego (plan nasadzeń, ...)
- Przygotowanie harmonogramu prac modernizacyjnych i pielęgnacyjnych;
|
4. | Adam Wyrwiński | Prace organizacyjno-porządkowe- Transport samochodowy (dostarczenie materiału roślinnego i ew. dodatkowego podłoża, ...)
- Porządkowanie terenu;
- Usuwanie starych krzewów;
- Sadzenie nowych roślin;
|
Proszę wykonać i przesłać zdjęcie nowopowstałego Zespołu Sąsiedzkiego.
Pozyskanie zgody Administratora terenu do udziału w Projekcie Pozyskanie do udziału w Projekcie przedstawiciela Administracji terenu jest ważnym zadaniem. Przedstawiciel Administracji musi zostać członkiem Zespołu Sąsiedzkiego, aby ułatwić współpracę z właścicielem terenu.
Administrator terenu musi wyrazić zgodę na projekt modernizacji przestrzeni i potwierdzić ją podpisaniem
Deklaracji o przystąpieniu do Projektu.
W przypadku przyznania grantu Zespołowi przez Organizatora – środki pieniężne zostaną przekazane na konto bankowe Administracji zarządzającej terenem. Proszę upewnić się, że administracja spółdzielni lub wspólnoty posiada prawa do objętego rewitalizacją terenu.
PUNKTACJA ZADANIA 1- za opis członków Zespołu i ich funkcji - do 5 pkt za osobę, punktowanych jest do 10 osób - max. 50 pkt
- za załączenie zdjęcia Zespołu - 10 pkt
MAKSYMALNIE - 60 punktów Załącznikiem do formularza "Zgłoszenie Projektu" jest
"Deklaracja Administratora". Stanowi ona potwierdzenie udziału Administracji terenu w projekcie.
DO POBRANIA:
DEKLARACJA ADMINISTRATORA
ZADANIE 2 (maks. 160 pkt)
OPIS STANU AKTUALNEGO
Wybór miejsca Proszę wybrać miejsce, które będzie przebudowywane kierując się podpowiedziami zamieszczonymi w dziale
Wskazówki Zostały przygotowane przez architektów krajobrazu specjalnie na użytek tego Projektu.
...czytaj więcej
Opis miejsca, które będzie modernizowane Proszę w kilku zdaniach (do 1800 znaków) opisać stan aktualny terenu i budynku/ów:
- krótki opis okolicy – duże/małe osiedle;
- krótki opis miejsca, które będzie podlegało aranżacji;
- liczba mieszkańców budynku/ów (liczba pięter, liczba lokali na piętrze, itp.);
- informacja o terenach zielonych, miejscach wspólnych spotkań dających możliwość porozmawiania;
- informacja o relacjach sąsiedzkich - czy sąsiedzi się znają/ lubią, czy do tej pory nawiązały się wśród nich bliższe znajomości, itp.
Sporządzenie planu miejsca, które będzie modernizowane Proszę sporządzić plan miejsca, które będzie aranżowane i podać jego dokładne wymiary. Może to być rysunek wykonany odręcznie lub ksero wybranego fragmentu z planów technicznych osiedla.
W wykonaniu tego zadania bardzo pomocny będzie uczestnik Zespołu pracujący w Administracji terenu ze względu na łatwy dostęp do dokumentacji technicznej terenu.
Wykonanie zdjęć miejsca przyszłego mini-ogrodu Proszę zamieścić max. 5 zdjęć, które najlepiej przedstawiają wybrane przez Zespół miejsce do przebudowy. Konieczne jest zdjęcie ogólne całego terenu, można też dołączyć ujęcia z innej perspektywy. Proszę pamiętać o miejscach szczególnych, charakterystycznych dla danego terenu.
Proszę także wybrać jedno z tych zdjęć, które najlepiej obrazuje stan obecny terenu wybranego do zazielenienia. Zostanie przedstawione w zakładce
Projekty jako dokumentacja projektu (ukaże się jako "stan przed projektem").
Obowiązkowymi załącznikami do formularza "Zgłoszenie Projektu" są:
- plan terenu (odręczny rysunek, ksero planu osiedla, itp.);
- zdjęcia dokumentujące aktualny wygląd miejsca, które będzie aranżowane (max.5 szt.);
PUNKTACJA ZADANIA 2- za przedstawienie stanu obecnego terenu - do 100 pkt
- za załączenie planu terenu - do 30 pkt
- za załączenie zdjęć terenu - do 30 pkt
MAKSYMALNIE - 160 punktów
ZADANIE 3 (maks. 600 pkt)
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU ARANŻACJI TERENU
I KOSZTORYS JEGO REALIZACJI
Proszę stworzyć projekt przebudowy przestrzeni wokół budynku i planu nasadzeń nowych roślin.
Projekt może być w formie odręcznego rysunku lub może też być przygotowany z wykorzystaniem komputerowych programów do projektowania ogrodów.
Aranżując mini-ogród, proszę uwzględnić usytuowanie Zielonej Ławeczki, która jest znakiem rozpoznawczym projektu i zostanie przekazana Zespołom, które otrzymały granty. Wymiary ławeczki (długość/wysokość/głębokość): 150 cm x 75 cm x 41 cm. Ławeczka zostanie dostarczona kurierem na wskazany adres Administracji terenu.
Proszę pamiętać o dokładnym opisaniu projektu legendą tj. oznaczeniu grup roślin nazwami (polskimi) i przyporządkowaniu im numerów (informacje te będą potrzebne do sporządzenia kosztorysu projektu).
Granty będzie można przeznaczyć na zakup materiału roślinnego, podłoża i innych elementów do aranżacji mini ogrodów, ale dodatkowo można zaplanować posadzenie roślin pozyskanych z innych źródeł (np. przywiezionych z działki lub zakupionych ze środków własnych). Proszę zaznaczyć w kosztorysie źródła ich finansowania (do wyboru: grant FBOŚ, środki własne).
Dodatkowo punktowane będzie uwzględnienie w projekcie ogrodu rozwiązań proekologicznych. Warto sięgnąć po rośliny rodzime, naturalnie występujące w okolicy oraz miododajne, które w okresie kwitnienia będą dostępne dla wielu owadów. W miarę możliwości, jeśli lokalizacja projektowanego ogrodu na to pozwala, można rozważyć również umieszczenie w nim domków dla owadów zapylających, ptasich budek lęgowych lub budek dla jeży. Idealnym miejscem dla ptaków będą również gęste krzewy. Zachęcamy do poszukiwania również innych rozwiązań, dzięki którym Państwa ogród będzie nie tylko piękny, ale również przyjazny dla środowiska.
Nadesłane projekty będą oceniane przez pracowników SGGW - architektów krajobrazu. Proszę zadbać o formę graficzną przekazu i dobry opis roślin. Najwyżej będą punktowane projekty, w których widoczna będzie największa zmiana otoczenia wokół budynku.
Proszę przedstawić:
- kosztorys realizacji projektu w formie tabeli przedstawiającej wartość roślin zakupionych w ramach grantu oraz wartość roślin pozyskanych z innych źródeł.
Proszę załączyć:
- graficzny projekt aranżacji mini-ogrodu z zaznaczonym miejscem ustawienia Zielonej Ławeczki oraz miejscami nasadzeń nowych roślin. Wszystkie rośliny muszą być podpisane ich nazwą gatunkową oraz musi być podana ich ilość;
TABELA KOSZTORYSOWA - ROŚLINY Numer odnośnika na rysunku | Nazwa gatunkowa rośliny (po polsku) | Rodzaj rośliny (do wyboru) | Liczba roślin | Koszt jednostkowy brutto [zł] | Suma [zł] | Sposób finansowania |
1. | Chaber Bławatek | Roślina jednoroczna | 12 | 10 zł | 120 zł | Fundacja BOŚ |
2. | Dąb Czerwonolistny | Drzewo | 4 | 100 zł | 400 zł | Środki własne |
3. | Bez lizak | Krzew | 3 | 70 zł | 210 zł | Inne |
PUNKTACJA ZADANIA 3 - za projekt aranżacji mini-ogrodu wraz z legendą - do 400 pkt;
- za kosztorys - do 100 pkt.
- za uwzględnienie elementów ekologicznych - do 100 pkt.
MAKSYMALNIE - 600 punktów
ZADANIE 4 (maks. 170 pkt)
KONSULTACJA SPOŁECZNA PROJEKTU
Jednym z zadań jest przeprowadzenie zebrania sąsiedzkiego w celu poinformowania społeczności sąsiedzkiej o planowanej przebudowie i zachęcenie do wspólnej inicjatywy społecznej.
...czytaj więcej
Przygotowanie ogłoszeń o planowanym zebraniu sąsiedzkim oraz informowanie bezpośrednie Proszę przygotować materiały zachęcające sąsiadów do udziału w zebraniu sąsiedzkim. Mogą to być ogłoszenia lub ulotki informujące o terminie zebrania i planowanej inicjatywie.
Nie wystarczy tylko powiesić ogłoszenia. Rozmawiajcie z sąsiadami, opowiedzcie o swoich planach zmiany otoczenia na lepsze. Często ludzie nie mają czasu, chęci i entuzjazmu do prac społecznych, bo zajęci są swoimi sprawami. Są początkowo nieprzystępni i nie reagują na namowy. Dopiero kiedy widzą grupę osób wspólnie zajmujących się wspólną sprawą, widzą konsekwencję w postępowaniu oraz zaczynają dostrzegać pierwsze efekty działań, to dopiero wtedy decydują się na przystąpienie do grupy. Nie przejmujcie się, jeżeli na pierwsze spotkanie zgłosi się mało osób, zacznijcie z grupą zapaleńców, a potem zapewne dołączą następne osoby.
Organizacja zebrania sąsiedzkiego Proszę przygotować wcześniej agendę spotkania i podzielić się rolami.
Proszę przedstawić na zebraniu Zespół Sąsiedzki i przygotowany plan działania, w tym:
- wybrane miejsce aranżacji mini-ogrodu;
- zebraną dokumentację terenu w postaci fotografii i planu;
- wyznaczone funkcje uczestników Zespołu Sąsiedzkiego;
- projekt zagospodarowania wybranego terenu;
- projekt harmonogramu prac przy realizacji projektu;
- przedstawienie potrzeb Zespołu;
- itd....
Proszę wspólnie zastanowić się nad charakterem wspólnego miejsca wypoczynku, aby realizowany projekt był rzeczywistym odzwierciedleniem potrzeb mieszkańców budynku.
Pozyskanie dodatkowych uczestników Zespołu Sąsiedzkiego Proszę zwrócić się do społeczności sąsiedzkiej z zaproszeniem do czynnego udziału w planowanym projekcie zmian otoczenia. Pozyskanie jak największej liczby osób zaprocentuje po wielekroć, ponieważ im zespół liczniejszy tym lżejsza i przyjemniejsza praca, łatwiej później dbać i pielęgnować dzieło własnych, a nie cudzych rąk, powstaje poczucie więzi międzyludzkich opartych o działanie we wspólnym celu. Ma się również poczucie bycia w dużej grupie, co daje siłę do kontynuacji pracy.
Ludzie mają różne umiejętności, którymi chętnie się podzielą. Wskazane byłoby na przykład pozyskanie:
- mężczyzn w sile wieku do prac ziemnych/budowlanych;
- młodych ludzi do współpracy – mają dużo entuzjazmu, a poza tym świetnie posługują się komputerem, co ułatwi komunikację z Organizatorami Projektu;
- transportu do przewożenia roślin i ew. podłoża;
- osoby komunikatywnej, umiejącej zachęcić do działania;
- osoby z umiejętnościami plastycznymi, która może narysować plakat, ogłoszenie o nowej akcji w bloku, itp.
- zapalonych ogrodników, którzy chętnie włączą się do prac (wiele osób posiada działki, z których można przywieźć rośliny, które wzbogacą przydomowy ogród);
Proszę przedstawić:
- opis promocji projektu (przygotowanie planu spotkania, przygotowanie ulotki) oraz sposobu pozyskania nowych uczestników projektu (1800 znaków);
Proszę załączyć:
- ilustrację ulotki/zaproszenia na zebranie;
zdjęcie z zebrania;
PUNKTACJA ZADANIA 4- za opis promocji projektu (przygotowanie planu spotkania, przygotowanie ulotki) - do 40 pkt;
- za opis akcji marketingowej pozyskiwania nowych uczestników projektu - do 100 pkt;
- za załączenie ulotki/plakatu zapraszającego na zebranie - do 20 pkt;
- za załączenie zdjęcia z zebrania - 10 pkt.
MAKSYMALNIE - 170 punktów
ZADANIE 5 (maks. 100 pkt)
PRZYGOTOWANIE HARMONOGRAMU REALIZACJI
PROJEKTU W OKRESIE WIOSNA-LATO 2017
Proszę zaprosić sąsiadów do współpracy przypisując poszczególnym osobom zadania do wykonania. Ważne jest, aby szczegółowo przemyśleć jakie prace należy wykonać i kto będzie za nie odpowiedzialny. Większość prac będzie wykonywana wspólnie - w grupie, ale zawsze trzeba wyznaczyć lidera każdego działania.
...czytaj więcej
TABELA Z PRZYKŁADOWYM HARMONOGRAMEM DZIAŁAŃ Termin | Rodzaj pracy | Kto (uczestnik lub grupa) | Liczba godzin pracy |
Marzec 2016 | Wykonanie zdjęć stanu obecnego | Robert Kwiatkowski | 3 |
Marzec 2016 | Oczyszczanie terenu | Grupa | 5 |
Marzec 2016 | Wyrwanie starych krzewów | Adam Wyrwińskich i Adrian Zieliński | 10 |
Marzec 2016 | Przygotowanie podłoża | Aleksander Kopaliński | 8 |
Kwiecień 2016 | Zakup dodatkowego podłoża | Adrian Zieliński i Adam Wyrwiński | 2 |
Kwiecień 2016 | Zakup roślin według specyfikacji | Beata Kwiatkowska i Adam Wyrwiński | 5 |
| Sadzenie roślin |
Grupa | |
PUNKTACJA ZADANIA 5- za przedstawienie harmonogramu prac przy realizacji mini-ogrodu - do 100 pkt
MAKSYMALNIE - 100 punktów
ZADANIE 6 (maks. 100 pkt)
PRZYGOTOWANIE HARMONOGRAMU PRAC PIELĘGNACYJNYCH
MINI-OGRODU W OKRESIE JESIEŃ-ZIMA 2017/18
Proszę przygotować listę prac, które trzeba będzie wykonywać w nowopowstałym ogrodzie. Jest to codzienna pielęgnacja roślin, niewymagająca wielkiego wysiłku, ale systematyczności i skrupulatności. Najlepiej podzielić się obowiązkami w różnych okresach, aby wszyscy wiedzieli co do nich należy. Starsze osoby zapewne z przyjemnością podejmą się takich lekkich prac jak podlewanie czy czyszczenie roślin.
Proszę też opisać plan rozwoju ogrodu na nadchodzące miesiące i lata. Czy zamierzają Państwo powiększać ogród, sadzić nowe rośliny, a może tworzyć kolejne ogrody na osiedlu? Jak zamierzają Państwo zdobywać środki na te działania (inne projekty grantowe, składki wśród sąsiadów, fundusze samorządu lub spółdzielni mieszkaniowej)? Może mają Państwo możliwość przeniesienia roślin ze swoich działek? Zachęcamy do opisania wszelkich pomysłów.
...czytaj więcej
TABELA PRZYKŁADOWYCH PRAC PIELĘGNACYJNYCH Termin | Rodzaj pracy | Kto (uczestnik lub grupa) | Liczba godzin pracy |
Sierpień 2017 | Oczyszczenie z chwastów (raz w tygodniu) | Aldona Pokrzywa | 6 |
Sierpień 2017 | Podlewanie (codziennie rano) | Krystyna Wodna | 15 |
Wrzesień 2017 | Oczyszczenie z chwastów (raz w tygodniu) | Marzena Perzyńska | 6 |
Wrzesień 2017 | Podlewanie (trzy razy w tygodniu, rano) | Krystyna WOdna | 6 |
Wrzesień 2017 | Dosadzenie nowych roślin | Chętni | 2 |
Październik 2017 | Oczyszczenie z chwastów (raz w tygodniu) | Aldona Pokrzywa | 6 |
Październik 2017 | Podlewanie (raz w tygodniu, rano) | Krystyna Wodna | 2 |
Październik 2017 | Dosadzenie nowych roślin | Chętni | 2 |
Listopad 2017 | Oczyszczenie z chwastów (raz w tygodniu) | Aldona Pokrzywa | 6 |
Listopad 2017 | Przygotowanie roślin do zimy | Elżbieta Konieczna | 5 |
Marzec 2018 | Pielęgnacja ławeczki | Marzena Perzyńska | 6 |
PUNKTACJA ZADANIA 6- za przedstawienie harmonogramu prac pielęgnacyjnych mini-ogrodu i opisanie planów rozwoju - do 100 pkt
MAKSYMALNIE - 100 punktów